Przegląd sekcji

  • Elementarny wykład z architektury komputerów i struktury systemów operacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem interakcji pomiędzy tymi dwoma komponentami systemów komputerowych. Oprócz zrozumienia najważniejszych idei, studenci nabędą praktyczne umiejętności niezbędne współczesnemu programiście: podstawy programowania niskopoziomowego (na przykładzie asemblera x86-64), programowania systemowego (obsługa plików, procesów, komunikacji międzyprocesowej) i współbieżnego (synchronizacja, współdzielenie zasobów). Zrozumieją, jak używane przez nich konstrukty językowe wpływają na wydajność programów. Wykładowi towarzyszy ćwiczenio-pracownia.

    Studenci będą zachęcani do kontynuowania przygody z budową i organizacją systemów komputerowych na bardziej zaawansowanych wykładach: “Architektury systemów komputerowych”,“Systemy operacyjne” (uwaga: za te dwa przedmioty nie będzie można wtedy uzyskać punktów ECTS), “Struktura jądra systemu UNIX”, “Projekt: System operacyjny Mimiker“.

    Wymagania

    • Elementarna znajomość języka C 
    • Umiejętność obsługi systemu komputerowego

    Zasady zaliczania

    Zajęcia pomocnicze to ćwiczenia tablicowe i pracownie. Te dwa typy zajęć podlegają osobnej ocenie. Pozytywne zaliczenie obydwu jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego. 

    • Odbędzie się  15. ćwiczeń tablicowych oraz 3 - 5 pracowni.
    • Każde ćwiczenia to lista zadań wartych około 10. punktów.
    • Orientacyjne progi punktowe dla obydwu typów zajęć: 50% -- 3.0, 60% -- 3.5, 70% -- 4.0, 80% -- 4.5, 90% -- 5.0

    Wykład kończy się egzaminem pisemnym.

    Literatura podstawowa:

    Literatura dodatkowa:

    Zasady prowadzenia zajęć

    Ćwiczenia

    • Warunkiem koniecznym do uzyskania punktów za zrobienie zadań jest uczestnictwo w zajęciach.
    • Obowiązuje system deklaracji znany z innych przedmiotów.
    • Jeśli nie jest to określone, zadanie jest warte jeden punkt.
    • Student zobowiązuje się przygotować starannie rozwiązania zadeklarowanych zadań. W przypadku zbędnego przeciągania prezentacji prowadzący zajęcia może skreślić zadanie.
    • W przypadku błędnego rozwiązania, zadanie zostaje skreślone z deklaracji.
    • Jeśli student zadeklarował zadanie, którego w oczywisty sposób nie potrafi rozwiązać, przewiduje się karę w postaci wykreślenia pewnej ilości punktów z deklaracji.
    • Jeśli dodatkowo student wykazuje brak znajomości podstawowych pojęć pojawiających się na liście, to przewidywana jest kara w postaci punktów ujemnych.
    • Student nie otrzymuje punktów za zadanie, jeśli nie był na sali w trakcie losowania osoby prezentującej rozwiązanie.

    Egzaminy

    • egzamin połówkowy odbędzie się 17 maja o g. 16 w sali 25
    • egzamin końcowy odbędzie się 15 czerwca o g. 11 w sali 25
    • egzamin poprawkowy --- t.b.a.